Insändarskribenten pekar ut mig som fiende till småföretagare. Mina vapen ska vara hutlösa avgifter och krångel. Jag känner inte igen mig.
Fakta är att den nya taxan ska förenkla och göra avgifterna mer begripliga. Miljö- och tillståndsnämnden är en myndighet som kontrollerar det lagen säger att vi ska kontrollera. Andra lagar kräver att företagen ska stå för kontrollkostnaden, inte alla skattebetalare. Den principen står jag bakom.
Numera får du en räkning efter kontroll, inte som tidigare en årsavgift antingen det görs något eller ej. Nyligen gjorde vi en liknande förändring inom livsmedelsområdet.
Taxan bygger på schabloner, genomsnittstiden miljökontoret lägger på en kontroll, exempelvis inspektion hos en fortvårdare.
Tiden är satt efter vår egen erfarenhet och jämförelser med andra kommuner. Taxan ska också jämna ut skillnader mellan stad och landsbygd. Alla betalar lika.
Om det inte finns anmärkningar som kräver återbesök kan företagarna direkt få veta vad inspektionen kostar, och då ligger det tid även på förarbete och efterarbete.
Jobbet görs, fakturan där du vet summan kommer i efterhand. Inget extra arbete läggs på minuträkning eller särskilda avgiftsbeslut. Det finns i taxan.
Det kan hända att vi tänkt fel om något, därför är det beslutat om en utvärdering av taxan. I det här fallet är dessutom avgiften överklagad och överprövas av länsstyrelsen.
Att timkostnaden är hög håller jag med om, men även den är räknad efter verklig kostnad och jämförelser med andra kommer. Brist på miljöinspektörer driver upp personalkostnaden.
I den mätning som årligen görs av hur företagarvänlig en kommun är har Ängelholm höjt sig och ligger på den övre tredjedelen. Här betygssätts miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd, som ligger under ”min” nämnd. Det blir goda betyg.
Och för tydlighetens skull, det är inte jag personligen som gör eller beslutar om en taxa. I detta fall har den kritiserade taxan tagit av en enig nämnd och när den antogs av kommunfullmäktige var det inga protester.
Anders Davidsson (M)
Ordförande miljö- och tillståndsnämnden
Ängelholms kommun
