Ett levande kultur-, idrotts- och fritidsliv är en grundläggande del i ett attraktivt och tryggt Ängelholm. Särskilt viktigt är det för barn och unga. När det är lätt att hitta aktiviteter, prova nya intressen och bli en del av en förening skapar vi gemenskap, delaktighet och goda uppväxtvillkor. För oss moderater är en aktiv fritid och ett starkt föreningsliv inte en sidofråga – det är en avgörande del av kommunens utveckling, sammanhållning och attraktivitet.
Under den gångna mandatperioden har vi tagit ansvar för att förbättra förutsättningarna för både utövare och ideella krafter. Genom att renovera och modernisera Vejbybadet, färdigställa friidrottsarenan på Kullavallen och förstärka det ekonomiska stödet till föreningslivet har vi investerat i miljöer där barn och unga kan växa, röra på sig och utvecklas. Vi har också satsat på fler senioraktiviteter för en mer aktiv fritid för Ängelholms seniorer. Det är satsningar som gör skillnad.
Nu vill vi ta nästa steg. Ängelholm ska påbörja planeringen av ett nytt kulturhus med en modern kulturskola som blir en öppen och inspirerande mötesplats för barn och unga med intresse för kultur och skapande. Vi vill också stärka byarna och tätorterna genom en utökad byapeng, så att fler lokala initiativ och aktiviteter kan bli verklighet nära där människor bor.
För att fler ska vilja engagera sig ideellt måste det också vara enkelt att driva förening. Därför vill vi att kommunen ska vara en tydlig och aktiv partner som genom dess föreningssamordnare förenklar kontakten, minskar administrationen och gör det lättare att komma igång. Genom att utveckla det lokala aktivitetsstödet och förbättra de ekonomiska villkoren vill vi sänka trösklarna så att fler barn och unga, oavsett bakgrund, får möjlighet till en aktiv och meningsfull fritid.
