Ängelholm ska vara en kommun som växer, utvecklas och samtidigt tar ansvar för miljön. För oss moderater handlar miljöpolitik om att kombinera framtidstro med förnuft, och att fatta beslut som gör verklig skillnad för människor, företag och vår närmiljö. Hållbarhet är inte ett hinder för utveckling, utan en förutsättning för att Ängelholm även i framtiden ska vara en attraktiv plats att leva, verka och investera i.
Under den innevarande mandatperioden har vi tagit viktiga steg för att stärka skyddet av vår natur, förbättra vattenmiljöer och göra kommunen mer energieffektiv. Skyddet av natur i bland annat Hjärnarp, återställandet av Skörpabäcken och arbetet för bättre vattenmiljöer är exempel på hur vi prioriterar åtgärder som gör verklig skillnad lokalt. Genom ett ansvarsfullt användande av skattemedel har vi prioriterat åtgärder som ger långsiktiga miljövinster i människors vardag, snarare än kortsiktiga symboliska lösningar.
Framåt vill vi fortsätta utveckla kommunen med ett tydligt miljöansvar, där skydd av natur- och vattenmiljöer går hand i hand med tillväxt och utveckling. Vi vill se fler smarta energilösningar, effektivare kommunal verksamhet och ett nära samarbete med näringsliv, skolor och invånare. Kommunen ska gå före där den kan göra verklig skillnad, men också stå upp för Ängelholms intressen när andra aktörer orsakar miljöskador.
Miljöarbetet ska vara praktiskt, tekniskt och kostnadseffektivt – inte ideologiskt. Genom ansvar, innovation och framtidstro kan Ängelholm fortsätta vara en kommun som tar hand om både miljön och säkrar möjligheterna för kommande generationer att leva, arbeta och växa i Ängelholm.
