Trygghet är grunden för ett fritt och fungerande samhälle. För oss moderater är det en självklarhet att alla Ängelholmare ska kunna röra sig i sin kommun – oavsett tid på dygnet eller geografisk plats – utan att känna oro. I en tid med ökade krav på både vardagstrygghet och krisberedskap har kommunen ett tydligt ansvar att vara närvarande, handlingskraftig och långsiktig. Under den gångna mandatperioden har vi lagt en stabil grund genom trygghetsvärdar i offentliga miljöer, ett strategiskt brottsförebyggande råd i samarbete med Polisen och systematiska trygghetsvandringar. Nu vill vi växla upp ytterligare.
Moderaterna vill bygga ett Ängelholm som står starkt både i vardagen och vid kriser. Kommunens arbete med civilt försvar ska fortsätta stärkas och tydliggöras. Vi vill förebygga brott genom ökad närvaro, kunskap och samverkan – med särskilt fokus på att skydda äldre mot brott och bedrägerier samt stärka tryggheten för företagare genom återkommande trygghetsdialoger.
Fler trygghetsskapande åtgärder i det offentliga rummet är nödvändiga. Därför vill vi se kameraövervakning på fler platser i centrala Ängelholm, återkommande trygghetsvandringar i alla kommundelar och inrättandet av trygghetspunkter med nödtelefoner och samhällsservice vid kriser. Tillsammans med frivilligorganisationer vill vi arrangera beredskapsdagar och stärka invånarnas motståndskraft. Genom ett fördjupat samarbete med Polisen och fastighetsägare, fler patrullerande poliser och en ansökan om att bli försökskommun för kommunala poliser vill Moderaterna skapa ett tryggare, starkare och mer motståndskraftigt Ängelholm.
