13 mars, 2022

Nya lösningar krävs för att utveckla skolan (11/3 i NST)

Lars Nyander (S) upprör sig över friskolor såväl i Ängelholm som i övriga Sverige. Nyander likt Socialdemokraterna i stort har en verklighetsbild som skiljer sig radikalt mot Moderaternas. För att förbättra skolan kan inte lösningen vara att lägga i backen och köra i full fart bakåt. Problemen i dagens skola ska inte lösas genom att återvända till de gamla problemen. För att utveckla skolan måste istället nya lösningar sökas.

Friskolereformen har funnits i ca 30 år, under den tiden har Socialdemokraterna haft regeringsmakten en övervägande del av tiden. Därmed har Socialdemokraterna haft möjlighet att ta initiativ till partiöverläggningar i frågan och på det viset kunnat skapa en långsiktighet i branschen.

Nyander upprepar mantrat ”Nej till vinster i välfärden”, och skriver att pengarna istället ska gå till att säkerställa kvalitén inom den kommunala skolan. Istället för att attackera den demokratiska rättighet att välja skola som elever och föräldrar har, bör Socialdemokraterna gå i bräschen för att driva idéer och förslag som säkerställer kvalitén i skolan.

Nyligen släppte Sveriges Elevkårer en rapport där det tydligt framkom att Sveriges gymnasieelever tycker att frågan om vem som driver skolan inte är det viktigaste. De prioriterar frågor som är mer grundläggande, t.ex. Elevhälsan, arbetsmiljön, bra och behöriga lärare.

En uppfattning som Moderaterna delar. Därför satsade Moderaterna tillsammans med de blågröna partierna i budgeten för 2022 bl.a.på Barn- och Elevhälsan genom skolkuratorer och skolsköterskor, att utöver ramförstärkningen satsat 4 miljoner på Individ- och Familjeomsorgs arbete och närvaro i skolan.

Sven-Ingvar Borgquist (M) Ordförande i Familje- och utbildningsnämnden

Ta ställning och dela artikeln

Vad tycker Moderaterna i dessa hjärtefrågor?